söndag 23 november 2008

Opensten – anakronismernas plats på nätet

Jag beskylls inte sällan för att vara omodern och teknikfientlig. För några dagar sedan gick det till och med så långt att en kompis kallade mig för en ”anakronistisk fossil”. Jag har egentligen inte något emot att vara en sådan. Det är åtminstone bättre att vara anakronistisk än kvasiintellektuell, något som jag också har beskyllts för att vara. Anakronistisk eller inte, för att visa att även jag till viss del är uppdaterad på vad som händer i omvärlden har jag valt att här redogöra för mina uppfattningar gällande några mer eller mindre dagsaktuella teman. Eftersom det rör sig om såväl positiva som negativa åsikter redovisas dessa i två separata listor, opensten förordar och opensten förkastar. För att inte framstå som omodern har jag valt att inrikta mig på områden med någorlunda populärkulturell inriktning. Finanskrisen och Obamas tillsättning av ministerposter kommer alltså inte att diskuteras i det här inlägget. Nu till listorna.

Opensten förordar

Vinterstudion
SVT:s stora vintersportsatsning var en succé förra året. Efter den trevliga inledningen på såväl årets längdskidssäsong som den alpina världscupen ser jag nu fram emot skidskyttepremiären i Östersund den 2 december. Laget bakom SVT:s vintersportsbevakning är väldigt professionellt. Jag är övertygad om att Pops, Strand, Hård, Blomqvist och Grenemark kommer att vara till stor hjälp för att dämpa min rastlöshet och söndagsångest de kommande månaderna.

Indieonesien
Opensten vill passa på att hylla de indonesiska popbanden Mocca och Annemarie. Nu är jag på jakt efter fler fina orkestrar från det asiatiska öriket. Allt talar för att indonesisk indie snart är större än norsk hydro.

Europa Top 12
Förra veckan var Jörgen Persson gäst i Lilla Sportspegeln. Persson har alltid gjort ett mycket sympatiskt intryck och jag ryser fortfarande när jag tänker på hans insats i Peking-OS. I samband med OS-succén redogjorde Staffan Lindeborg för Perssons möjligheter att kvalificera sig till Europa Top 12. Nu vet jag inte riktigt hur Persson ligger till på rankingen men det skulle vara kul att se honom slå Samsonov vid ytterligare ett tillfälle. Pingis är en lysande TV-sport och Europa Top 12 är ett jävligt coolt namn på en turnering. Tävlingen går av stapeln i Düsseldorf i februari. Openstenredaktionen hoppas på halländskt deltagande.

Elefant Records
Det Madrid-baserade skivbolaget Elefant Records kan möjligen uppfattas som något föråldrat men faktum är att de fortsätter att släppa en hel del intressant material. Coopers nya singel är fantastisk och Speedmarket Avenue är faktiskt ganska trevliga. Nu måste jag få tag på deras senaste singelsläpp med brittiska The Gentle People.

Ragnar Dahlberg
Jag läste att Ragnar Dahlberg har blivit uppsagd från SVT på grund av ett besparingsprogram. Det är verkligen synd. Dahlberg utgjorde en sund motpol till de flesta av SVT:s övriga programledare som antingen är överkäcka eller bara allmänt jobbiga (Settman, Kronér, Luuk). Jag hade gärna sett fler Gokväll med Ragnar Dahlberg. Förhoppningsvis får jag chansen att återuppleva Café Norrköping i Minnenas Television.

Opensten förkastar


Fotbollsgalan
Galamiddagar är så långt ifrån idrott man någonsin kan komma. Såväl fotbollsgalan som den allmänna idrottsgalan är inget annat än ett stort hån mot de idrottsintresserade.

Franz Ferdinand
I senaste avsnittet av det mycket trevliga TV-programmet Hype talade både Karin Winther och Fredrik Strage sig varma om Franz Ferdinand. De kände sig uppenbarligen spända inför såväl den nya skivan som bandets spelning i Stockholm den 15 november. Personligen har aldrig förstått Franz Ferdinands stompiga pop. Är det verkligen ingen annan som inser att de är 2000-talets svar på INXS? Vakna Sverige!

The ultimate fighter / UFC
Samtidigt som svenska ungdomar sparkar ihjäl varandra på gatorna visar TV4 varje vecka upptagningar från en kampsport där det mesta verkar vara tillåtet. Jag antar att många tycker att ultimate fighting är coolt. Själv tycker jag att det är beklagligt att sådant här får visas i en marksänd kanal. Fy fan!

Underarmstatueringar
Ibland undrar jag om de europeiska toppklubbarna och deras tränare kräver att spelarna ska vara rejält tatuerade för att platsa i startelvan. Det där med underarmarna kan jag tyvärr inte förstår. Det ser helt enkelt för jävligt ut.

Radio on the TV
Fenomenet har säkert funnits länge men eftersom jag är en anakronistisk fossil har jag upptäckt det först nu. Den som zappar sig igenom det skrala TV-utbudet en vardagsmorgon hamnar förr eller senare på Kanal 5 där de visar radioprogrammet Vakna med The Voice. Jag har högst svårt att ta till mig det där konceptet. Tidigare trodde jag att meningen med radiosändningar var att de medverkande skulle få slippa att tänka på sitt utseende, alternativt att vi mediakonsumenter skulle få slippa att se radioprofilerna i TV-rutan. Nu verkar det dock som att allting har vänts uppochner. Som om detta inte var nog såg jag nyligen i en reklamsnutt på TV (just det på TV) att mitt absoluta skräckprogram, Rix MorronZoo med bäst musik just nu, nu också planerar en TV-lansering. Om någon av mina läsare har en förklaring, den behöver inte vara vetenskapligt förankrad, till varför allt fler radioprogram sänds på TV så är ni välkomna att skriva i gästboken.

Till sist vill jag bara påpeka att det där otäcka programmet med Pontus Gårdinger som går på Kanal 5 står i en sådan särklass att det inte ens platsar på listan.

Slutsats
Det här inlägget blev ett fundamentalt misslyckande. Efter att ha läst igenom och begrundat det som jag själv har skrivit inser jag att mina listor i själva verket bara bekräftar att jag är en anakronistisk fossil. Tur för mig att jag inte har någonting emot att vara en sådan.

2 kommentarer:

Holmin sa...

exakt vad var det för fel på inxs?

Helge sa...

Suicide Blonde är i mina öron en av de fem mest störande låtar som spelats in (de övriga fyra är Stones "Start Me Up", James Browns "I Feel Good", Prince "Kiss" och Tom Jones cover av Prince "Kiss"). Om Franz Ferdinand fortsätter att spela in skivor är chansen stor att någon av deras låtar hamnar på listan.